Wednesday, August 15, 2012

hospital


SAKIT ialah satu lumrah kehidupan manusia kebiasaannya . seperti entry aku pada tahun 2010 , sudah diceritakan tentang keperitan sepanjang kesembuhan . Alhamdulillah , aku masih hidup di bumi yang serba indah ini . pada 2 ogos 2012 , aku ditahan di dalam wad . ya , aku tahu mmg tempat aku di katil warna putih dan baju besar berwarna hijau . kata-kata pertama dari seorang jururawat “ selamat masuk wad ” sangat gembira aku dengar ayat tu . dengan senyuman semanis kurma , aku ditahan di wad tingkat dua . masuk lah aku ke dalam sebuah ruang yang dimuatkan 6 buah katil . aku diberi baju berwarna hijau . aku tahu masa berlalu dengan pantas . cangak sejenak aku bersendirian di situ . kedengaran seorang kakak berkata “ orang masuk wad sedih , yang dia ni happy ” aku perlu bersedih ? untuk apa ? menambahkan lagi keperitan ? tidak perlu begitu . 




aku ditinggal bersendirian tanpa teman . orang pertama yang datang jenguk aku adalah sahabat dunia akhirat aku . tepukkan gemuruh untuk firdaus ahmad . dia langsung tak pergi sekolah semata-mata kerana aku . hebat bukan ? seperti kebiasaan yang aku tahu , tangan aku mmg kecil dan susah untuk mencari urat . dtg 2 org jururawat , seorang lelaki dan seorang wanita . lelaki tersebut mmbawa sedulang jarum yang sudah pasti nya mahu melukakan tgn aku . aku redha . dilayannya aku seperti budak-2 . almaklumlah , hanya aku saja yang bawa BIG RED DOG bersama aku . HAHA . inject nya pada tangan kiri sebanyak beberapa kali . masih salah urat sehingga bengkak . kemudian diubahnya pada tgn kanan dan akhirnya , Alhamdulillah . masuk jugak . jd , lekatkan jarum pada tangan aku .
petang sudahpun menjelma . aku tak mengharap ada sesiapa pun dtg menjenguk aku . tidak sangka sama sekali firdaus muncul dpn pintu . hujung katil aku . ini bukan mmpi . ya , dia di hadapan . aku merajuk kat dia actualy sbb dia buat hal . dalam keadaan tiada transport masih berusaha pinjam moto kawan untuk jenguk aku . satu lagi kehebatan dia . dy teman aku sampai ma datang . lisa pun datang bersama nabil . thanks lisa , nabil
J . masa yang indah mmg berlalu dengan pantas . tuptupp , aku sendirian lg . malam tu aku dinasihatkan berpuasa bermula jam 12 malam . dalam keadaan kelaparan , ma tak dtg pun lagi . kesiannya .
pagi sudah tiba . saat yang getar buat aku . tinggal menanti masa untuk masuk ke dewan bedah . aku diberi peringatan supaya bersiap sedia . giliran aku hampir tiba . kakak sebelah aku , seawal pagi sudahpun disorong dengan katil bergerak ke dewan bedah . awal awal pagi juga , firdaus dan edy datang . rasa takut aku hilang sedikit . firdaus tunggu aku sampai jam 11 pg . tepat jam 12 , aku dipanggil oleh seorang jururawat dan meminta aku menggantikan pakaian putih dan sarung kepala yang biasa dipakai oleh dokter pakar bedah . setelah selesai dengan semua pakaian , aku masih tersenyum untuk melupakan segala kesakitan .


tiba nya aku dalam dewan bedah bersama manusia-2 yang memakai serba putih dan sarung kepala yang berwarna hijau atau biru . ramai . ya , sangat ramai . aku masih berbaring dengan senyuman . seorang lelaki yang berumur dtg bertanya nama . aku masih menjawab dengan senyuman . aku diangkat oleh beliau untuk memindah tempat . dy bertanya umur . aku bilang 16 . sejurus dia berkata “ laa , ingat 10 tahun , berat brp nih ? ringan sangat ” ya , aku tahu aku seperti budak-2 . terima kasih untuk perkataan yang buat rakan aku akn ketawa terbahak-2 kelak . aku ditinggal bersendirian di penjuru ruang . banyak dokter yang dtg bertanya umur dan nama aku . aku terasa diambil berat ketika itu . betul kata orang , dengan senyuman kita dapat menarik perhatian setengah manusia . 
masa itu pantas berlalu . apa yang aku lihat hanya lampu besar yang terang cahaya nya. Aku Cuma membiarkan dokter-2 melakukan apa yang mereka mahu pada badan aku . dilekatkan banyak wayar . ditekupkan alat bantuan pernafasan pada hidung dan mulut aku . aku tahu , pernafasan aku sepenuhnya dengan bantuan mesin , tiub aku dijolokkan hingga kerongkong aku sebentar lg . aku pula tidak menyedarkan diri sama sekali . sesedarnya aku , aku terasa pusing . kerongkong aku sakit ibarat disumbat besi . sakit . aku dihantar masuk ke wad . aku tak tahu jam berapa ketika itu . tak terdaya bergerak untuk mencapai handphone . nak bagitahu yang aku selamat dibedah . tapi aku tahu yang tak sepenuhnya aku sedar . masih berada dalam mimpi agaknya . 
jam 5 ptg agaknya , ada along , ma di depan mata kemudian seorang lelaki dtg dengan senyuman dilemparkan ke ibu aku . dia duduk di kerusi dan bertanya keadaan aku . aku masih separuh sedar . sampai saat itu , aku belum cerita ke dia punca pembedahan aku . akhirnya , dia Berjaya selongkar rahsia tersebut dari ibu aku . syok kan dia ? 3 jam aku dalam dewan bedah tu . apa yang terjadi , hanya abah yg tahu . 7 jarum terpahat pada lelangit dan gusi aku . abnormal kata dokter. Kebiasaannya Cuma 2 ke 3 jarum , ini sudah 7 . 
bercakap guna bahasa isyarat seperti orang bisu , ingat aku mahu begitu ? jawapannya tidak sama sekali . ptg setelah selesai semuanya , mak saudara aku dating . ramai jugak lah . kira bagus pada takda sbb tak semua tahu keadaan aku ketika itu termasuk kekasih hati aku , fie . dia pun tak tahu . sebelum berbuka , fizie dating . kerja sepupu aku semua ni . tak pasal-2 dia tu pun tahu . nevermind thanks yaa . lisa keluar berbuka dengan nabil . aku masih lg cangak kerana menghadapi kesukaran untuk makan . kentang putar , aiskrim menjadi makanan untuk terus ditelan tanpa rasa dan kunyah . hebat bukan ? yes , I know . minum ? dengan straw jwbnya . dengan tidak disangka-2 , fie datang . ohmaigoody , mmg itu dia . dari mana dia tahu ? siapa bagitahu ? yes , dia bersama rakan seperjuangannya . seperti kebiasaan , aku tak boleh lepak sekali dgn fie or membe-2 dia . tak kering gusi aku dibuatnya . ada saja benda nak buat aku ketawa . ya , itu lah fie si pembuat orang riang gembira . thanks fie . 
selama seminggu aku menghadapi kesukaran untuk makan akhirnya kini kan pulih . ingat suka setiap hari makan bubur lambuk kosong ? err , mcm baby tahu ! apa apa pun raya dah nak dekat . HAHA , lari topic . hadapi lah raya anda dengan senyuman .



Tasnim Mahtar



No comments:

Post a Comment