Friday, May 4, 2012

kau sejati :]


Assalammualaikum rakan rakan ku di tulisan maya .
Kesibukkan diri , tidak memberi  peluang untuk aku terus berkarya atau mengaktifkan diri dalam meluangkan masa untuk tulisan maya ini .

Wikk wikk !
Sahabat , teman , rakan , kawan . semua berbeza . aku sendiri tak pernah terfikir bahawa akan ada seseorang hadir dlm hidup untuk melihat aku ketawa . kalau bukan sebab kejadian semalam , aku tak sedih begini . tapi berterima kasih juga untuk semalam . kerana itu , aku terfikir untuk kembali berkarya . aku terdetik di hati untuk menangis . walhal kejadian semalam langsung tidak dijangka . apa jadi dengan aku semalam ? sebelumnya tidak begini apabila dengan dia . kerana semalam juga , aku terasa bermakna nya persahabatan kita .

Bloops bloops !
sebak aku bila dia adalah lebih dari keluarga sendiri. peneman sunyi malam malam aku dari masa ke semasa. yang jauh di lubuk jiwa telah aku tanam cinta seolah keluarga pada setiapnya . memberi kegembiraan aku sebagai seorang sahabat adalah dia .mungkin dia sendiri tidak terasa bahawa dirinya akan diseru .
aku akan cerita tentang kejadian yang berlaku 3 tahun lepas :
woot woot !
datang nya dia dari sekolah yang tidak jauh mana . kacak kelihatan dari rupanya. Awal datang , berada dalam makmal sains . tidak sekali ku perasan bahawa dia pelajar baru . ramai yang ada hati ke dia . maklum lah . kelas kami , tidak lah terlalu popular untuk didiami pelajar baru . aku ? tidak harok semua itu . masih bodoh dan tidak tahu kehadirannya untuk jd sahabat aku . masih tuli kerana tidak cuba untuk dekatkan diri .
matapelajaran sains kini tamat masanya . kami pelajar tingkatan dua bersedia bergerak ke kelas . langsung tidak letakkan mata pada arah dirinya kerana bagi aku “ alaa , tak penting pun lah ” . dalam kelas , aku sendiri . ditempatkan pada belakang kelas tanpa ada seorang kawan di sebelah seperti meja orang lain . tidak sedikit pun aku merungut dengan kejadian itu .
tupptupp , dia di sebelah . cukup lengkap dengan meja dan kerusi . aku tergamam . ketika itu , aku sekelas dengan boyfriend . (ex boyfriend) . hati mula gelisah . akan berlaku perselisihan selepas ini . hati aku selalu betul . cara percakapan ex boyfriend seolah olah memerli berbaur cemburu . masak aku dengan perangai dia . alaa , lupakan saja . awal awal lagi , si sahabat diberi peringatan bahawa aku kekasih orang ketika itu . whoa , tak berani rupanya untuk dekat . walhal , si pemberi amaran itu jugak ex boyfriend aku yang lain . ahh , lupakan kenangan lama . aku tak harok ke mereka kerana aku sekarang empunya ‘KING OF HEART ’ .
entah bagaimana , aku mula bercakap dengan dia . mungkin juga ketika itu , dia satu satu nya pelajar lelaki yang bijak . dia juga mendapat markah yang sama seperti aku . 94% dalam ujian matematik iaitu markah paling tinggi dalam kelas . kebanggaan menyeberangi aku . kadang kadang , sesetengah guru ingin gabungkan meja kami . whoo whoo , aku menolak sekerasnya . mungkin dengan cara itu aku mula dekatkan diri dengan dia . barulah ku tahu , empunya diri sebenarnya baik .
dari fizikal , memang tidak akan ada yang menyangka dia sangat caring . yes , ke semua yang aku cerita , tidak seorang pun percaya . kini berada di tingkatan 4 . sekarang baru tahu ? benda dahh lepas dan lama berlalu . aku bangga sbb aku org pertama yang tahu . HAHA . dia KEPO dan aku juga begitu . dia sarjan tapi tidak aku . sebelum mereka , ada lagi seorang insan yang tahu tentang kebaikkan dirinya . kebanggaan tetap membela diri kerana aku tetap yang pertama .
berbalik pada malam tangisan mengiringi diri , hal kecil dan segampang itu boleh mengalirkan air mata ? memang langsung tak patut . aku sahabat , tak bererti setiap benda harus aku tahu . sikit sikit , aku saja yang pertama nak tahu . sikit sikit , aku saja nak menang . semuanya terus ke aku . tak pernah sikit pun aku mengalah untuk kebahagiaan dia . masing masing dgn ego . tp ego aku lagi byk . ego aku langsung tanak kalah . ego dia saja yang mengalah untuk terus lihat aku gembira .keesokkan hari akan bertukar dari duka ke ceria . itu yang selalu dia ingin lihat . ini dinamakan nilai persahabatan yang tak boleh digadai dan tak boleh berpindah milik . selamanya akan kekal sebagai seorang sahabat yang tidak ternilai harganya .
seorang sahabat , tak semestinya harus memberi hadiah yang mahal dan besar pada hari jadi tetapi mesti saling mengingati . seorang sahabat akan terus tampar di hadapan mata jika melakukan kesalahan , bkn mengutuk di belakang . seorang sahabat selalu jadikan sahabatnya sebagai semangat bkn sebagai saingan atau musuhan yang hebat . seorang sahabat akan selalu mengalah untuk melihat kebahagiaan sahabatnya , bkn masih dengan sifat diri untuk lihat sahabatnya sakit hati terus berlalu pergi . seorang sahabat akan selalu ada untuk sahabat ketika sedih , Berduka atau gembira bkn hanya ketika gembira sahaja . seorang sahabat akan saling bercerita atau berkongsi masalah bersama bkn hanya seorang pendengar dan pencerita . seorang sahabat mesti memahami sahabat dari dalam mahupun luar , bkn sekadar luaran sahaja . seorang sahabat juga bkn sahaja tahu hal peribadinya tetapi mesti tahu tentang hatinya . seorang sahabat akan selalu ada tidak kira jaraknya berbeza atau masanya berlalu begitu sahaja . seorang sahabat akan terus menjadi sahabat yang setia bkn lah selalu berpaling tadah .
kadang kadang dia terasa dirinya sahabat yang terhebat dan akan terus menjadi sahabat setia walhal di sudut hati niatnya jauh berbeza . mungkin boleh diibaratkan semuanya mungkin telah dirancang pada awalnya . kadang kadang berubah menjadi “ibarat kacang lupakan kulit ” . manusia memang begitu . begitu gampang lupa tentang asal usul diri yang dipungut tetapi masih terasa bangga dengan diri . terus lah berbangga dengan karya karya di alam maya yang semuanya tipu belaka .
janganlah terlalu merasakan setiap tulisan orang itu dialamatkan pada kita. kerana di banyak masa, penulis penulis bodoh seperti aku ini menulis untuk diri sendiri juga. cuma mungkin kerana kurang jelas dalam penggunaan kata ganti nama dan kosa kata , ada yang fikir tulisan tulisan seumpamanya memang dikhusus untuk yang tertentu di luar sana.

so make sure you KNOW your shit before you bullshit.


manusia,
aku tidak minta kau terima aku , kerana itu benar benar bukan mahu aku. aku hanya hendak dihormatkan. Kau campakkan aku seperti batu seolah olah tidak tahu menahu bahawa itu aku . sekarang , kau mulakan hidup baru kerana itu yang kau mahu . usah gunakan aku dalam permasalahan yang berlaku . kau dan dirinya terus pergi dari aku . aku tak harok apa yang korang ada kerana itu tidak bermakna buat aku . terus la berkata kata palsu kerana aku tahu itu semua ayat puaka dari kau .

orang yang menyakiti kita tak pernah mempeduli. Tapi orang yang selalu cuba sedayanya menjaga itu pula yang berisau hati. Itu yang dinamakan sahabat sejati yang datang tetapi sukar untuk pergi . dan akan terus berada di sisi serta tetap setia menjadi sahabat sejati .

tulisan ralit aku itu terlalu khusus pada mereka mereka yang sebenarnya tidak pernah mengasihi aku secara manusia dan secara kemanusiaan. Ingin aku lemparkan secara depan tp maaf kerana aku penat menjadi sahabat sejati buat gunting dalam lipatan . tidak perlu juga lah aku terlalu percaya kata kata puaka yang hanya manis di hadapan saja tetapi terlalu pahit di belakang . segala kata cacian yang telah engkau berikan , kau buat diriku kosong . tetapi terima kasih juga aku lemparkan kerana kau telah kosongkan diri aku . kini aku bangkit , membuktikan yang ku tak sakit dengan segala perit yang kau berikan . akan ku buktikan siapa diriku yang sebenar . bkn jadi tempat kau lepaskan caci maki .

jika mahu kata , kata depan mata di sebelah telinga aku . mahu juga aku lihat apa kata kau bila aku pangkah satu persatu kata kata kau . terjerit aku sudah  dibeliakkan mata . HAHA . nak kata aku, kata depan muka. jangan laga lagakan aku sama kawan sedikit yang aku sedia ada. ingat senang cari manusia jujur dalam ini dunia? yang sedikit ini sungguh aku mau jaga. Supaya tidak ada lagi seperti kau .
syukur aku yang  paling utama kepada yang maha pencipta . setiap keupayaan aku dalam menulis dan mencerita . terima kasih tidak terhingga juga kepada sahabatku dan aku tetap berharap selamanya akan kekal sebagai seorang sahabat yang baik .

No comments:

Post a Comment